Goedenavond,
Ik ben bezig om de rijsnelheid uit te lezen voor een 313 vario S4. Deze snelheid wil ik uitlezen met een microcontroller om daar vervolgens wat mee te doen. Dit kan natuurlijk met de 7 pin aansluiting in het dak, maar deze geeft geen signaal meer onder de 1km/h, en dat heb ik wel nodig. Eigenlijk wil ik het signaal hebben wat op het dashboard staat.
Nu wil ik dit gaan proberen door de canbus K-line uit te lezen.
Hiervoor ben ik opzoek naar een schema waar op staat wat de pinout van de K- bus is zodat ik de can_low en can_high kan uitlezen. Ik heb me rot gezocht op internet maar dat kan ik niet vinden.
Heeft iemand hier op het forum meer informatie over?
De trekker wordt gebruikt voor het oogsten van vollegrondsgroente met een afstandbediening, waarbij de trekker te langzaam kan en daarom willen we een minimale snelheid kunnen instellen.
Als iemand mij kan helpen, hartelijk dank!
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 313 Vario ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ook kan op deze manier het motortoerental, brandstofverbruik etc. uit de trekker gehaald worden zonder allemaal gekke poespas uit te halen.
Benodigde materialen is een arduino met de juiste canbus shield en een stukje code. Minder dan 50,- bij elkaar.
Wel is een PROFI versie nodig, anders is de ISO stekker niet aanwezig...
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Ook zou je het brandstofverbruik en het motortoerental kunnen loggen samen met de gps locatie om zo een kaart te maken van het perceel. Dit kan je dan gebruiken om een specifieke bewerking uit te voeren, z'n systeem kan je natuurlijk ook kopen, maar zelf bouwen is ook leuk .
Ook zou het met dezelfde hardware mogelijk moeten zijn (moet ik nog testen) om de besturing van de trekker over te nemen, lees hydrauliekventielen bedienen, harder / zachter rijden, sturen als de trekker gps voorbereid is, Go en End indrukken. Dit kan je dan met bijvoorbeeld een afstandsbediening doen. Op dit moment worden er veelal gewoon een zootje draden doorverbonden om dit voor elkaar te krijgen, dit werkt 1 of 2 stekkers en kan dus snel op iedere trekker gezet worden zonder in de bedrading te moeten rommelen.
Iso bus is een standaard voor landbouwmachines?
Het heeft ook mijn interrese.