Meedoen aan trekker trek / Tractorpulling. Standaard klasse. Wat voor Trekker / Tractor? Beginner/Advies.

Hoi,

Als ik zo rond kijk op verschillende evenementen en zie de tractors staan die uitgevoerd zijn voor de trekker trek begint het toch wel een beetje te kriebelen en als je het geluid dan ook nog hoort! En als een paar vrienden ook al meedoen...

Ik ben beginner ( Nog nooit trekker trek gereden )

Ik heb al verschillende topics gezien en gelezen. hier kom ik nog niet aan uit.
Hier gaat het dan al meer naar de 11 ton met de 1455xl oid.

Ik heb een paar vragen hierover:
- Wat voor tractor zijn standaard al goed gebouwd voor de trekkertrek. (het liefst houdt ik hem zo standaard mogelijk, ook ivm slijtage enz.)
Ik weet dat er altijd wel iets kapot kan gaan. Maar welke tractors gaat bijvoorbeeld niet veel aan kapot als ze standaard zijn?
- Ik zat zelf te denken aan de 2,5, 3,5 , 4,5 Ton standaard? Of iemand een beter iedee / Advies ?
- Waar moet ik zowel rekening mee houden als ik op zoek ga naar een trekker?
- Stel dat er iets kapot gaat wat zijn dan de types die je vooral niet of wel moet pakken?
- De standaard klasse betekent toch dat en niks aan verbouwd mag worden?

Budget ligt er een beetje aan wat het is.Ik wil er geen ( Niet )
7 a 8000 aan uitgeven...

Ik hoop dat jullie mee zouden kunnen denken!

Ik hoor het graag!

Deel dit topic

Reacties

+3
KlaasM
Standaard zou inderdaad standaard moeten zijn. Maar dat is het al een hele tijd niet meer. Er wordt behoorlijk geld aan banden enz uitgegeven. En de brandstofpomp wordt tot het maximaal toelaatbare opengeschroefd.
Het resultaat zijn prachtige wedstrijden maar even mee doen met een standaard trekker valt niet mee
+2
DANOONTJE POWERR
@KlaasM ligt eraan waar je rijdt.
NTTO wedstrijden en wedstrijden in Friesland zijn allemaal met vermogenstester.
Vooral de kleine klassen kun je prima standaard meedoen.
Banden moet je wel wat geld in willen steken om bovenaan mee te doen.
+1
DANOONTJE POWERR
@LuftDeutz in principe zijn de meeste trekkers wel geschikt en hou je ze standaard gaat geen enkele trekker kapot door trekkertrek.
Gezien je budget kun je het beste gaan voor 2,5 of 3,5 ton.
Zoek een trekker die dan gunstig in de klasse ligt qua pk's.
Bijvoorbeeld een Inter 844 of Fiat 850 of MF 1080 in de 3,5.
Die gaan echter ook al gauw je budget over.
+1
valmet6400power
@DANOONTJE POWERR
In ieder geval 1 ding is zeker, met een van de trekkers die je noemt op standaard vermogen ga je in principe niet winnen. Bij de ntto regelt iedereen hem af op de limiet en bij wedstrijden zonder vermogen limiet is het sowieso kansloos..
+1
DANOONTJE POWERR
@valmet6400power dan zou ik toch maar eens goed kijken wat ik schrijf.
3,5 is 85 pk.
De trekkers die ik noem halen dat zonder aanpassingen
+1
valmet6400power
@DANOONTJE POWERR
Oh is de 3.5 zo weinig ja?
+1
DANOONTJE POWERR
@valmet6400power net wat je weinig vind.
Dr meeste trekkers van dat gewicht komen niet aan die pk's.
Plus dat mijn genoemde modellen ook nog eens taaie langeslag motoren hebben.
LuftDeutz
@DANOONTJE POWERR
maat van mij heeft ook een Someca 850 ( fiat ) die trekt hem soms zo full pull.
+2
DANOONTJE POWERR
@LuftDeutz het is de 4 cilinder uitvoering van de 1300 dus ik begrijp dat wel haha.
Geen 750 kopen, dat is een compleet ander blok.
LuftDeutz
@DANOONTJE POWERR

Als je kijkt naar een fiat 850 die staat er 1 op mp voor 4500 euro , voor een 844 ga je al snel richting de 7000.
+3
DANOONTJE POWERR
@LuftDeutz Fiat kopen dus 😜
LuftDeutz
@DANOONTJE POWERR

Ja die assen lijken ook best sterk 😄 naar mijn idee. Wat houd een lange slag taaie motor in? Dat hij het lang volhoudt?
DANOONTJE POWERR
@LuftDeutz ja de slag van de cilinder is langer waardoor ze laag in toeren nog doortrekken.
LuftDeutz
@DANOONTJE POWERR
Weegt 3100 kilo dus dat ligt eigenlijk ook wel goed.. nog wat gewichten erbij.

Jijj rijdt toch zelf ook Fiat ? Zijn daar nog wel wat onderdelen voor ter krijgen ? of gaat er niks kapot 😄 haha.
+2
DANOONTJE POWERR
@LuftDeutz onderdelen zijn nog wel te krijgen.
Maar ze zijn ook niet kapot te krijgen.
Roest is de grootste vijand van de meeste Fiat's.
+1
goeiedag eem
@LuftDeutz waar je ook naar moet kijken is of je op de wedstrijden waar jij aan mee wil doe ook dubbellucht mag hebben of niet, persoonlijk zou ik voor de 3.5 ton gaan en zorgen dat je trekker met dubbellucht als dat mag rond de 3200 kg weegt en rond de 70 pk standaard zit, dan heb je gewicht om te verplaatsen ivm de balans in de trekker, en kun je hem op 83 pk pto aflaten stellen. Ik trok in de 3.5 met een deutz 6006 met dubbellucht en heb hem op 83pk pto afgesteld. Mijn ervaring is dat als je een trekker wat opdraait en dat netjes laat doen voor een waterrem haal je vaak meer eruit en word hij taaier dan een gewoon standaard zonderxwat opdraaien. Grote motor inhoud is mooi maar het moet wel bij je pks passen, dat is mijn ervaring hier bij ons in de buurt met trekkertrek
walker1
Ik ben niet echt een TT specialist, maar waarom probeer je het niet eerst met een van de trekkers die je toch al hebt?
LuftDeutz
@walker1

We hebben een Fendt 305 LS 40 km bak en vloeistofkoppeling. Deze wil ik er liever niet voor gebruiken.
Verder hebben we dan allemaal kleine holder tractortjes. Dan kom ik meer uit / alleen op een Deutz D3005...
Of een Deutz 4506 maar die gebruiken we thuis ook regelmatig. D3005 tevens ook.

Alleen heb ik nog nooit een Deutz D3005 zien mee doen met de TT. Weegt eigenlijk ook maar 1635 kilo..
WO 562 Driver
@LuftDeutz dan neem je de 4506.
Kan mooi met wat gewicht erbij op in de 2500.
LuftDeutz
@WO 562 Driver

Dat is nou net het punt.. we willen die er eigenlijk niet voor gebruiken. hij is nog helemaal origineel met ongeveer 4000 uur origineel op de teller en ja om die dan een beetje te spelen voor de TT zie ik persoonlijk niet zo zitten.
+1
@LuftDeutz ik zou met de 4506 beginnen. Koop een setje mooie banden op velg, dan kan je de dag voor de wedstrijd die in een half uurtje wisselen, blijft die de rest van het jaar origineel. Gewoon beginnen, rest van de trekker kan je prima origineel laten. Als die met trekkertrek kapot gaat had die dat anders in het normale werk alsnog binnenkort gedaan, niet te bang zijn

En na een paar wedstrijden weet je wel een beetje hoe en wat je verder wil, en kun je dan veel gerichter zelf een trekker kopen 😉
deJong
@LuftDeutz de 305 past wel precies in de 3.5 ton. Goede 4 liter 4 cilinder

En hij gaat echt niet kapot. Dan had die 309 van ons allang aan zijn eind geweest😬
+1
LuftDeutz
@deJong

Oh, deed jij er dan ook trekker trek mee of? Ik hoor ook wel dat de vloeistofkoppeling niet fijn kan zijn maar hoe dat zit precies?
Fendt926Driver
Quote Reactie van @LuftDeutz:
Ik hoor ook wel dat de vloeistofkoppeling niet fijn kan zijn maar hoe dat zit precies?

In tubbergen rijdt elk jaar een boer mee met zijn 308 2wd in de 5.5 ton.
En die heeft ook al wel van onze 612 gewonnen. Als we 1e of 2e zijn staat hij in de klassering vlak achter ons.
Verder doet hij ook nergens mee maar dat is een geduchte tegenstander.
Dus als alles verder goed is zegt het niet veel waar je mee rijdt
+2
yoohan
In principe zou je met elke trekker wel trekkertrek kunnen rijden. Gaat echt niet alleen om de meeste pk's. De juiste bandenkeuze icm bandenspanning, de gewichtsverdeling (balans), trekhaakhoogte, goede versnellings keuze bij de baan, zijn allemaal belangrijke factoren. Degene met de meeste pk's in een klasse, hoeft absoluut de winnaar niet te zijn.

Als je wat wil proberen zou ik in de 2,5 of 3,5 mee gaan doen. Zoek een 2wd trekker die je leuk vind. Koop een fatsoenlijk setje achterbanden, dat is wel een must-have om mee te doen aan de bovenkant van de lijsten.
+2
yoohan
En het is net wat je zelf mooi vindt qua merk natuurlijk, ik heb zelf een paar keer mee gedaan met een Same Panther 2wd in de 3,5ton. Juist omdat ik dan iets unieks had. Vond ik veel leuker als de zoveelste 844s. Maar dat is persoonlijk. De merken die je minder ziet vind ik altijd leuker om naar te kijken.
Zelfde met die 1455's, zijn mooie trekkers. Maar als de 7e voobij in de klasse dan ga ik ff bier halen haha
LuftDeutz
@yoohan

Dat vind ik zelf ook wel mooi! Iets wat niet iedereen heeft!

Toch maar even in de deelnemers historie gaan kijken!
+1
FONHOF
@LuftDeutz koop een fortschritt, met je budget kun je er 3 kopen en heb je wat.bijzonders.
yoohan
@LuftDeutz
Ja, inderdaad, gewoon eens rondkijken wat je mooi vind. Een simpele trekker met goede banden kun je best wat mee.
Renault, david brown, lamborghini zijn ook merken die je relatief weinig meer ziet. Terwijl er ook prima trekkertjes tussen lopen voor TT. Ja zelf zit ik al heel wat jaartjes tussen de Same's, dus voor mij dat geen twijfel zijn 😁
+11
Gavrie Willemsen
Het leukste vind ik aan trekkertrek aan de zijlijn kijken naar wat de anderen presteren en hem ‘s avonds terug in de schuur zetten voor meerdere weken tot de volgende trekkertrek. Dan denk ik: ik heb er thuis ene staan waar ik morgen vroeg weer in kruip en mijn dagelijks werk mee kan doen. Ra ra, hij is rood en hij fluit……en het is geen roodborstje…..😜😜
+2
BouwmanH
Quote Reactie van @Gavrie Willemsen:
Het leukste vind ik aan trekkertrek aan de zijlijn kijken naar wat de anderen presteren en hem ‘s avonds terug in de schuur zetten voor meerdere weken tot de volgende trekkertrek. Dan denk ik: ik heb er thuis ene staan waar ik morgen vroeg weer in kruip en mijn dagelijks werk mee kan doen. Ra ra, hij is rood en hij fluit……en het is geen roodborstje…..

Maar op die manier ben je een ander nooit te glad af. De smaak van winnen is zoet; en de schik die je met de andere deelnemers hebt aan het spel is gedeelde vreugde. Dát is trekkertrek!
+3
valmet 605
Ik rij met een same minitauro 60 ik vind het een leuk merk hij is simpel ik weet er een beetje van. Het is anders. Ik liep er tegenaan. Had een paar gladde banden. Enz enz. Dit zelfde had met een ander merk ook gescheven kunnen worden. Ik rij 2,5 ton omdat ik hem dan op een auto ambulance kan zetten en naar de wedstrijd kan rijden met de auto.
RolandK
@valmet 605 Beste auto er voor dan 😛
valmet 605
@RolandK met 3 ton trekgewicht kan je toe. Dus een stevige 4x4 of een sprinter/daily gaat best
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @valmet 605:
stevige

Daar zit de crux toch? 😜
+1
valmet 605
@DANOONTJE POWERR nee de krak
Fendt926Driver
Quote Reactie van @valmet 605:
Ik rij 2,5 ton omdat ik hem dan op een auto ambulance kan zetten en naar de wedstrijd kan rijden met de auto

Dat is ook nog een mooie optie inderdaad.
walker1
Quote Reactie van @valmet 605:
op een auto ambulance kan zetten en naar de wedstrijd kan rijden met de auto.

Dan kan je ook makkelijker een keer aan een wedstrijd wat verder weg mee doen. Of je nu in 2,5 ton of in 8,5 ton mee doet, het spelletje op zich wordt er niet anders van.
valmet6400power
@walker1
In de 2.5 ton is de balans en het banden verhaal wel belangrijker dan in de 8.5 ton. Want in de eerste klasse heb je 2wd en in laatstgenoemde hoogst waarschijnlijk niet 😂
LuftDeutz
Bedankt iedereen! Ik ben al een heel stuk wijzer geworden. Mochten er nog meer mensen zijn die iets weten of tips bij aankoop of iets anders hebben. Dan hoor het graag!
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @LuftDeutz:
Mochten er nog meer mensen zijn die iets weten of tips bij aankoop of iets anders hebben. Dan hoor het graag!

Misschien dit op facebook...
Prijs is heel aantrekkelijk..

facebook.com/marketplace/item/…

(klik om te vergroten)

Gewicht in 2wd uitvoering dus kan mooi in de 2.5 ton

(klik om te vergroten)

Een v4 motor voorin. Daar kun je mooi een dubbele uitlaat op zetten
yoohan
@Fendt926Driver
En nog 1 belangrijk voordeel: je mag jezelf uiteindelijk rekenen tot het clubje van mensen met 2 pijpen 😂 😂
Fendt926Driver
Quote Reactie van @yoohan:
je mag jezelf uiteindelijk rekenen tot het clubje van mensen met 2 pijpen

Ja klopt.
Ik heb er zelfs nog aan gedacht hem te kopen.
Alleen om de dubbele uitlaat....
Heerlijk lijkt mij dat.
Best wel jalours op jou....
+1
dx11
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Gewicht in 2wd uitvoering dus kan mooi in de 2.5 ton

Alleen geen kenteken, dus die krijg je niet verzekerd, dus mag je hier nergens aanhaken
@dx11 is dat zo? Zonder kenteken niet te verzekeren?
dx11
sjonnies
@dx11 ja kan wel. Is wel tijdelijk je moet dat zo snel mogelijk keuren en je kenteken door geven. Zowat hier wel met de agrotron uit Duitsland. Had hem 2 maand verzekerd zonder kenteken mocht dan niet de weg op
@dx11 zijn hier en daar zat erf trekkers, shovels etc waar een kenteken niet nodig gevonden werd. Lijkt me dat die gewoon wa verzekert zijn?
dx11
@ronald-deutz-fahr hier krijg ik niets verzekerd zonder kenteken en meldcode. Misschien zoals Stefan hierboven zegt dat er een tijdelijke uitzondering mogelijk is, maar of dat goed genoeg is voor trekkertrek weet ik ook niet. Anders is het ook nog wel het overwegen waard om het kenteken weer in te leveren
@dx11 waarom zou je het kenteken inleveren? Kost het geld?
Maar was bij niet bekend dat je niet meer kunt verzekeren.. mooi klaar mee als je wat vergeten ben bij een erf trekker
+1
dx11
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
waarom zou je het kenteken inleveren? Kost het geld

Je hebt er in mijn ogen 0,0 voordeel van. En ja, het kost geld. Als je hem een jaar of een paar jaar niet gebruikt moet je hem schorsen, doe je dat niet dan krijg je een heel dikke bekeuring voor een onverzekerd voertuig. En er komt natuurlijk met de kenteken ook een apk of tuv. Is nog niet zo ver, en is ook niet persee alleen maar slecht, maar kost wel weer geld en stress
LuftDeutz
Belarus 940 of steyer 8080 ook iets? Iemand die nog meer merken en types hebben die een goede taaie motor heeft enz?
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @LuftDeutz:
Belarus 940 of steyer 8080

Dat zijn beiden (denk ik) turbomotoren, de Steyr in ieder geval.
Dat rijdt wel heel anders, die moeten aan het eind vaak nog wel 1500 toeren draaien om koppel te houden.

Ik heb jaren met een 88-94 turbo meegedaan, die had een hi-lo wat eigenlijk wel een beetje nodig is bij een turboblok.

Het grote voordeel is dat je heel gemakkelijk pk's erbij krijgt met wat extra brandstof.
LuftDeutz
Deutz 7206 of iets? Of hebben die niet zon taaie motor?
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @LuftDeutz:
7206

Dan raak je al in de 4,5 ton en kun je denk ik beter voor een 6 cilinder 8006 gaan.
LuftDeutz
@DANOONTJE POWERR

Ah oke,

Een fiat 850 valt dan beter in de 3,5 ton met 85 pk als een Deutz 7206 met 72pk?

Ben een beetje door de deelnemers van vorige seizoen aan het kijken. Maar zie veel hetzelfde.
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @LuftDeutz:
Een fiat 850 valt dan beter in de 3,5 ton met 85 pk als een Deutz 7206 met 72pk?

Uiteraard 🤗

Ja, je ziet in alle delen van het land toch wel dezelfde namen die meedoen.
Er valt wat af en er komt wat bij.
LuftDeutz
@DANOONTJE POWERR @goeiedag eem

En dan een Renault met MWM motor. Of een Volvo 650? Zijn dat een beetje prima trekkers. Zie je neit vaak in de TT namelijk
+1
goeiedag eem
@LuftDeutz als je een 7206 (4cil 912 motor) opdraait naar 83 pk pto wat mag in de 3.5 ton krijg je een mooi taaie trekker, heb zelf onze 6006 ook in de 3.5 ton op83 pk pto staan en heeft ook 912 4 cil motor maar zat er bijna altijd mee in de top van de klasse maar je moet de pk over kunnen brengen op de grond en dat zegt meer dan de pks, hier bij ons doen ook een 4tal john deere 2130 mee komen niet verder dan 75 pk maar ook vaak in de prijzen,
LuftDeutz
@goeiedag eem

Oke dus pk’s speelt een en beetje een rol maar ook niet veel. Als het maar rond de 80 ligt.

Ja met overbrengen bedoel je dan dat hij aan de grond moet blijven met zn wielen?

Ben ook een beetje wat filmpjes aan het kijken op youtube wat tractors presteren.
Daar kwamen onder andere :
Inter 844S veel voorbij 824 , 744 en 644 ook wel
Enkele Belarus
John deere 1630
Lamborgini R653
Ford 5610
+1
roscho
Quote Reactie van @LuftDeutz:
Ja met overbrengen bedoel je dan dat hij aan de grond moet blijven met zn wielen?

Kracht overbrengen betekent dat hij niet, zoals op natte klei en mul zand, meteen begint te slippen. En dat hangt vooral van de banden af, sommigen passen de bandenkeuze aan voor elk soort baan. Natuurlijk moet je ook met je (voor-) wielen enigszins de bodem blijven raken. Als je voorwielen te hoog komen, kun je niet meer sturen en komt aan de achterkant je steigerbegrenzer aan de grond, zodat je dan minder kracht overbrengt. Maar volledig, zwaar met de voorwielen aan de grond moet ook niet, hoe meer gewicht op de achterwielen, hoe meer trekkracht. Kom je "los", dan kun je nog sturen met de remmen, maar ook dat gaat weer ten koste van de trekkracht. Het mooiste is als je rechtuit kunt rijden en het differentieelslot kunt gebruiken.
+1
goeiedag eem
@LuftDeutz klopt 844s wil ook wel maar heb je meer het probleem in de 3.5 dat je met dubbellucht weinig bijladen kan op enkellucht zou het kunnen maar ik was ze meestal met mijn deutz nog voor of stonden nagenoeg gelijk. Wat je ook koopt je moet de pks en de grip en de balans zien te krijgen voor jouw trekker wat bij elkaar past dan kom je ver en zeggen de laatste pks niets meer. Mijn kamerraad reed 3.5 ton met een steyr 980 een 4 cil 4.5 liter motor zat er ook steeds redelijk bij maar werd er vaak door de andere voorbij getrokken omdat hij zijn snelheid te hoog moest hebben om het koppel kwijt te kunnen en weinig bijladen kan anders graafde hij zich in.
tractorfan.nl/movie/47977/
Hier mijn 6006 in de 3.5 waar ik vaak in de top 5 mee trok, maar ik moest ook hard rijden om het vermogen kwijt te kunnen. In dit filmpje klopte alles perfect kwa koppel grip en dergelijke. De baan en jou voorgangers kunnen je maken en breken hoe ze de baan kapot rijden zeg maar
LuftDeutz
@goeiedag eem

Dat klopt wat je zegt 844s weegt van zich eigen al 3428 kilo dan blijft er niks over. Bij een fiat 850 als voorbeeld te nemen die weegt 3100 kilo dan heb je nog 400 kilo over inderdaad om de goede verdeling te zoeken enz enz.

Maar die kameraad van jou met zn 980. Die weegt toch al meer als 3,5 ton eigen? Of wordt hier niet zo nauw naar gekeken?

Hier had je inderdaad een perfecte ronde te pakken💪🏼 Hoeveel weegt jou Deutz zo met alles bij elkaar?
goeiedag eem
@LuftDeutz nee van mijn kamerraad woog iets van 3350 kg meende ik, de Fiat 850 die hier mee rijden kunnen ook niet te veel bijladen. Mij 6006 weegt met dubbellucht 3150 kg en kan hem dus mooi uit balanceren. Gewicht maximale lengte naar voren, dan kan je 2 ver naar voren doen om dezelfde balans te krijgen wat je met 3 gewichten kort voor de trekker doet. Dus houd ik er zo 1 over om meer op de achteras te hangen en zo heb ik hem in balans gekregen, dat gaat niet in 1 wedstrijd 😉😉
LuftDeutz
@goeiedag eem en de rest uiteraard💪🏼

Wat zou dan het optimale gewicht van de standaard tractor? Zodat je nog wel wat kunt spelen? Ik dacht dat 3100 ook al best goed was. Een maat van me die heeft een Fiat 850 zonder dubbelucht en een paar gewichten erop. Dat ging ook wel prima dacht ik. Maar ja het zal ook wel aan de standaard gewichtverdeling liggen zonder gewichten oid.
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @LuftDeutz:
standaard gewichtverdeling liggen zonder gewichten oid.

Inderdaad, een luchtgekoelde Deutz heeft zeker meer op de neus nodig als een Fiat.
jim power
marktplaats.nl/v/zakelijke-goederen/… met kenteken, dubbellucht en een lijnpomp hoe mooi wil je het hebben
LuftDeutz
@jim power

Ziet er wel goed uit. Wel een beetje hoger als mijn indicatie budget. Maar of 55 pk genoeg is? Voor 3,5 ton.
jim power
@LuftDeutz pomp paar slagen bij zit je ook aan 80pk
roscho
@jim power Is wel een mooie trekker, maar de prijs is erg hoog en hij is nog niet af, het elektriek moet nog in orde worden gemaakt.
Adrianus
marktplaats.nl/v/zakelijke-goederen/… , FF beter rubber achterop en alle vinkjes op groen 😍
LuftDeutz
@Adrianus

Blijf het toch grappig vinden 2 uitlaten🙈 hoeveel PK heeft zon Same eigenlijk?
Mauro.M
@LuftDeutz is te zien welk model, maar in elk geval tussen de 55 en 70 pk dacht ik. De 4x4 is ook wel een groot voordeel als hij aan de grond blijft tenminste.
yoohan
@LuftDeutz
Is een centauro 60 (pk).volgens mij.

Ik heb zelf een Centauro 65, foto's staan wel op mijn profiel.

In de 3,5 ton kun je goed mee met een Saturno 80 of een Panther 2wd

2,5 ton een minitauro, corsaro 2wd
roscho
@LuftDeutz Same Leone: 67 pk. met gratis stereogeluid. Je zou ook de Amerikaanse tegenhanger kunnen nemen, de White Oliver is hier soms ook wel te vinden en het is dezelfde trekker. Wel even opletten: ze zijn zowel met lijn- als roterende pomp geleverd. Met die lijnpomp kun je het meest.
LuftDeutz
De merken die mij tot nu toe aanspreken:
Deutz 06 Serie
Fiat/someca 850 of hoger.
Inter 844S enz. Alleen zijn die er al zoveel.

Belarus dacht ik eerst, nu nog steeds alleen slecht hier te vinden.
Een zwaardere Same tractor type geen idee.

Eigelijk mag het vanalles wat zijn, maar zal wel een beetje in de tegestanders willen zitten al. Maar dat zou wel een tijd van proberen zijn.
+1
goeiedag eem
@LuftDeutz same zou ik persoonlijk niet doen is moelijker op te draaien die hebben vaak een ingebouwde brandstofpomp op de nokkenas er element ipv een lijn of roterende pomp
LuftDeutz
@goeiedag eem
Kijk dat is ook zeer fijn om te weten👍🏼
+1
yoohan
@goeiedag eem
Veel Same's uit eind jaren 60, begin 70 hebben ook gewoon een CAV pomp of sommige een bosch lijnpomp (mijn Centauro 65 bijv)
En inderdaad ook veel met insteekpompen, maar volgens mij kun je daar ook nog wel wat mee.

Maar zoals eerder gezegd, pk's zeggen lang niet alles. Ik reed met een standaard Same Panther ook goed mee. De 844s in ieder geval voorbij zonder gekkigheid.
+3
Fendt926Driver
Quote Reactie van @yoohan:
Ik reed met een standaard Same Panther ook goed mee. De 844s in ieder geval voorbij zonder gekkigheid.

Niet alle deelnemers gaan voor de eerste plek.
Ik ken vriendengroepen die een kleine eigen competitie hebben.
Dus als je maar voor je collega eindigd is het ook al goed.
Allemaal hadden ze een trekker in de 2.5 ton klasse want die was betaalbaar en konden er vlot 4 van op de oplegger.
En gewoon sleutelen met elkaar door de week en zondag naar de trekkertrek...
yoohan
@Fendt926Driver
Klopt hoor Huub, heb je gelijk in. Ik ben ook zat in het midden of onderaan geëindigd, heb er nooit een nacht minder om geslapen.

Maar er wordt hier al veel gesproken over meer pk's en weetik veel wat, dat hoeft lang niet altijd. Zeker niet als je net begint.
1046
@yoohan peekaas zeggen idd niks😉
1046
+2
ArjenB
@1046 die staat bij @wim-same
walker1
marktplaats.nl/v/zakelijke-goederen/…
2WD 6 cilinder, leuk voor de 5,5 ton?
sjonnies
@walker1 kun je beter zijn kleine broertje nemen die 4 cil turbo trekt veel harder dan de kale 6
walker1
Quote Reactie van @sjonnies:
kun je beter zijn kleine broertje nemen die 4 cil turbo trekt veel harder dan de kale 6

Om serieus mee te kunnen doen zal er wel wat met de brandstofpomp gerommeld moeten worden.
LuftDeutz
@goeiedag eem @ronald-deutz-fahr en weer de rest 💪🏼

Kleine update:

Met maat van me. Even over gehad.

Bij ons in de buurt is dubbel lucht niet toegestaan.
Pk/vermogen komt niet zo nauw.
+1
goeiedag eem
@LuftDeutz tja als er geen waterrem is en geen dubbellucht mag, speelt gewicht een rol, en kun je dus rustig een trekker van dik 90 a 100pk pakken maar zou dat eerst een uitzoeken wat er volgens het reglement waar jullie mee gereden wordt mag. Hier hebben we zogenaamde rop maar raak klasse 6 ton en mag je dus gerust opdraaien naar 250 a 300 pk of meer terwijl er ook in de standaard klasse gereden wordt en dan worden de beste 5 voor de waterrem gezet
LuftDeutz
@goeiedag eem

Dat zou ik inderdaad een beetje moeten uitzoeken. Dat van die PK’s. Weet ook niet hoe nauw het komt. Of wat wel de grens is. Gewicht wordt denk ik wel goed naar gekeken. Geen idee of er een water rem is.
+1
DANOONTJE POWERR
@LuftDeutz in Ysselstein mag dubbellucht wel.
Ik heb zelf op het NK gereden daar en de volgende dag nog even aangehaakt op de lokale wedstrijd.
Niemand had daar dubbellucht dus ik vragen of dat mocht.
Ja hoor dat is toegestaan maar dat zijn ze hier niet gewend. 😅
Vermogenstester hadden ze niet inderdaad.
LuftDeutz
@DANOONTJE POWERR

Oh weer wat geleerd. Nu je het zegt. Ben vorig jaar toevallig wezen kijken daar. Vond het ook opvallend dat niemand dubbel lucht had eigenlijk. .
LuftDeutz
Heb even gekeken in het regelement van 2 tractor pullings van hier in de buurt.

Tractorpulling Asten:
-Dubbelucht niet toegestaan.
-Pk's per klasse staat niet aangegeven, wel staat er in alle klassen mag het motortoerental niet meer dan30% hoger zijn dan het standaard toerental met een maximumvan 2700 omw./min.

Tractorpulling Ysselsteyn:
- Dubbelucht toegestaan
- 3,5 Ton max 90 PK.
LuftDeutz
@LuftDeutz
Steiger begrenzer verplicht bij beide.
Met opschroeven in pk's. Wordt het motortoerental dan hoger?
Quote Reactie van @LuftDeutz:
Met opschroeven in pk's. Wordt het motortoerental dan hoger?

Ja, maar dat kun je weer terugzetten door de aanslag van je gashendel op de pomp terug te zetten.
Overigens heb ik vorig jaar in Ysselstein geen vermogenstester gezien en daar hield men zich ook niet aan de pk's.
roscho
Quote Reactie van @LuftDeutz:
Met opschroeven in pk's. Wordt het motortoerental dan hoger

Toerental en hoeveelheid diesel die per slag wordt ingespoten zijn twee verschillende dingen.
Toerental kun je vaak al met een schroefje aan de buitenkant verdraaien: de aanslag van de gashendel. Begin je de trek met een hoger toerental, dan duurt het iets langer voor de motor "afgewurgd" wordt.
Voor de hoeveelheid diesel moet je binnenin de brandstofpomp zijn, bij een Bosch lijnpomp is dat vrij eenvoudig, hoewel je met een té ruime afstelling wel dingen stuk kunt maken en dikke rookwolken kunt veroorzaken.
Geef je veel meer brandstof, dan moet je ook meer lucht toevoeren: ander luchtfilter of zelfs een turbo monteren.
Soms kun je bij een turbo nog experimenteren met de turbodruk, daarmee kun je meer of minder zuurstof toevoeren. Ook dit moet deskundig gebeuren, anders kun je de boel opblazen.
Soms is de koppeling niet bestand tegen (veel) meer kracht.
Quote Reactie van @roscho:
Toerental en hoeveelheid diesel die per slag wordt ingespoten zijn twee verschillende dingen.

Dat klopt niet helemaal, als je meer brandstof geeft gaat het maximale toerental ook omhoog.
roscho
Quote Reactie van @DANOONTJE POWERR:
als je meer brandstof geeft gaat het maximale toerental ook omhoog

Is het dan niet zo dat de regulateur de brandstoftoevoer vermindert zodra het toerental te hoog wordt en dat daardoor het toerental uiteindelijk niet omhoog gaat?
+2
@roscho nee, alleen de gashendel wordt door de aanslag begrenst maar als daar meer diesel in gaat wordt het toerental ook hoger.
Zelf meegemaakt dat ik in twee klassen voor de rem moest.
4,5 ton met 105 pk 2475 toeren en bij de 5,5 ton met 135 pk had ik er niet aan gedacht de toeren terug te draaien, toen 2499 waar 2500 mocht. 😅
LuftDeutz
Oja en nog een vraagje. Als ik iets op het oog heb. Kijk ik even op internet naar het gewicht. Maar is dit gewicht berekend al met een volle tank diesel en olie ect. Of is dat gewoon de uiterst kale versie zonder olie enz?
@LuftDeutz tip van mij, neem het gewicht op Konedata enz. alleen als inschatting.
Het zit vaak in de richting maar ook vaak helemaal niet.
Met standaard banden zal het er aardig op rooien maar dan komt inderdaad de olie en diesel er nog bij.
roscho
Quote Reactie van @LuftDeutz:
Kijk ik even op internet naar het gewicht

Mijn idee: zorg dat je kale tractor ruim onder het gewicht zit, dan kun je gewichten bijhangen op de gunstigste plek. Heeft je trekker een lichte neus, dan hang je frontgewichten. Is hij vooraan zwaar genoeg, dan hang je achter wat bij. Alles zo dat je de meest gunstige verhouding krijgt en dat zou je moeten uitproberen, bijvoorbeeld door hem voor een dikke trekker of shovel te knopen. Test dat ook op verschillende ondergronden.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @roscho:
zorg dat je kale tractor ruim onder het gewicht zit, dan kun je gewichten bijhangen op de gunstigste plek.

Er zit hier in de buurt ook nog wel eens verschil in weegbruggen.
Je weegt geen 4 weken achter elkaar hetzelfde.
+1
1046
@Fendt926Driver is bij mij ook zo, die klote weegschalen ook😂😂
LuftDeutz
@Fendt926Driver

Wel gewoon standaard of opgeschroefd? De 308.
Ben bang dat ik zo iets sloop bij onze fendt. (niet dat het bij een ander niet kan gebeuren maar dan zijn de kosten wel iets minder wss)
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @LuftDeutz:
Wel gewoon standaard of opgeschroefd?

Geen idee.
Stond geen vermogensrem.

Gewoon iets goedkoops kopen en oeffenen.
Bedenk wel dat brede banden voor een 3 5 ton trekker stukken goedkoper zijn dan voor een 4.5 of 5.5 ton trekker.
En een apparte voor trekkertrek is ook beter bij schades rijden dan staat dd goede trekker er nog.
Hier mag alleen de zwarte 612 voor trekkertrek.
De 926 of de groene 612 staat wel eens voor de dieplader voor transport naar de wedstrjjd. Maar die worden nooit aangehaakt
Ook bij aanschaf meerekenen wat voor banden er al op zitten, banden en velgen kun je ook aardig op leeglopen.
LuftDeutz
@DANOONTJE POWERR

Naar wat voor banden moet ik eigenlijk kijken? Of welke moeten erop zitten? Niet al te veel profiel want dan gaat hij zich ingraven dacht ik?

Zijn er nog meer dingen waar ik op zou moeten letten? Natuurlijk dat hij technisch in orde is en niet te veel mankementen heeft.
+1
@LuftDeutz Michelin XM108 blijven toch wel de beste trekkertrek banden.
Van andere merken zijn er ook wel soepele banden, dat is wel een vereiste.
Rij je veel op klei kun je wel 20 tot 30 mm profiel gebruiken, op zand liever maximaal 15 mm.
LuftDeutz
Toch vind ik dat zon Valmet 3 cil turbo ook wel iets heeft. Alleen verschilt de prijs nogal. Zie je naar mijn idee ook niet veel bij TT.
valmet 605
@LuftDeutz je bedoelt een 05 serie die wegen als dieplood. Die passen in de 3.5 ton.
LuftDeutz
@valmet 605

Ja die ja.
@valmet 605
Toch past een 905 in de 5.5 ton en een 705 in de 4.5 ton.
valmet 605
@valmet6400power klopt. Dat is omdat ze allemaal feitelijk dezelfde bakken hebben . Een cilinder meer weegt niet de wereld
valmet6400power
@valmet 605
Nee dat is een ding wat zeker is!
LuftDeutz
Ga denk ik toch meer opzoek naar een 744 a 844 deze zijn toch wel in de prijsklasse die ik zoek goed te krijgen. Mooie taaie dingen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden tractorpulling , trekker , trekkertrek , tractor , advies , geluid , slijtage , trekker trek , 1455xl en Kosten geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
116
DEELNEMERS
24
WEERGAVES
0